Pengenalan
Zoltan P. Dienes
- Ahli matematik, psikologi dan pendidik.
- Berpendapat bahawa setiap konsep matematik boleh menjadi mudah untuk difahami dengan tepat jika konsep itu diperkenalkan kepada pelajar melalui beberapa contoh yang konkrit.
Jenis-jenis Konsep Matematik
Konsep Matematik Tulen
Sebarang nombor boleh mewakili nombor-nombor dan perhubungan.
Contoh: Dua, 8, VI, 110 adalah contoh-contoh konsep bagi nombor genap.
Konsep Tatatanda
Sifat-sifat bagi nombor.
Contoh : 134 beerti 100+30+4.
Konsep penggunaan
Aplikasi penggunaan konsep tulen dan tatatanda
Contoh : kesalahan operasi 3(2+5) = 6+5 = 11 yang dilakukan pelajar ialah akibat dari salah faham konsep kurungan.
Peringkat-peringkat Dalam Pembelajaran Matematik
Peringkat 1 : Permainan Bebas (Free Play)
Pelajar diberi peluang untuk menjalankan aktiviti permainan matematik dengan menggunakan ABM atau nombor-nombor yang berkaitan dengan konsep yang akan dipelajari. Mereka menjalankan aktiviti ini secara bebas, tanpa apa-apa hukum atau peraturan.
Dalam peringkat ini, para pelajar membentuk struktur secara mental serta sikap yang dapat menyediakan mereka dalam memahami konsep matematik itu.
Peringkat 2 : Permainan Berstruktur (Games)
Permainan yang mengikut peraturan atau hukum.
Dalam peringkat ini pelajar-pelajar menemui beberapa peraturan dalam permainan bebas dan menyediakan diri untuk menjalankan aktiviti permainan mengikut peraturan yang ditemui.
Peringkat 3 : Mencari Ciri-ciri (Searching for Communalies or Common Characteristic)
Guru membimbing pelajar-pelajar dalam mencari ciri-ciri sama untuk konsep matematik yang dipelajari dengan cara mengemukakan beberapa contoh matematik.
Dalam peringkat ini, pelajar-pelajar harus dapat mencari ciri-ciri yang serupa dan mengasingkan konsep matematik yang abstrak itu daripada aktiviti konkrit.
Peringkat 4 : Perwakilan Gambar (Representation)
Selepas mendapat ciri yang sama dalam setiap contoh matematik, pelajar-pelajar perlu menyatakan konsep itu dengan menggunakan rajah atau gambar.
Peringkat 5 : Perwakilan Simbol (Symbolisation)
Perwakilan simbol ialah satu cara yang berkesan untuk menyatakan konsep daripada perwakilan gambar.
Para pelajar patut dibimbing supaya menggunakan simbol-simbol matematik untuk mewakili konsepnya.
Peringkat 6 : Formalisasi (Formalisation)
Pelajar-pelajar akan menggunakan simbol-simbol yang difahami untuk selesaikan masalah atau membina teorem, hukum dan rumus matematik supaya menjadi satu sistem formal.
No comments:
Post a Comment