Thursday, January 19, 2012

TEORI PEMBELAJARAN KOGNITIF JEAN PIAGET

Jean Piaget
  • Dilahirkan pada 9 Ogos 1896, Switzerland.
  • Merupakan ahli psikologi dalam bidang pendidikan.
  • Memberi tumpuan terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak.
  • Meninggal dunia pada tahun 1980
Asimilasi
  • Seseorang mengintegrasikan sesuatu persepsi atau stimulasi ke dalam tingkah laku.
  • Asimilasi tidak menghasilkan perubahan skemata tetapi ianya mempengaruhi terhadap pertumbuhan skemata.
Akomodasi
  • Penciptaan skemata baru
  • Asimilasi dan akomodasi saling memerlukan di antara satu sama lain untuk membolehkan seseorang individu menyesuaikan dirinya dengan baik.
  • Proses ini perlu bagi pertumbuhan dan perkembangan kognitif.
Tahap Perkembangan
  1. Deria motor (0-2 tahun)
  2. Pra-operasi (2-7 tahun)
  3. Operasi konkrit (7-12 tahun)
  4. Operasi formal (12 tahun ke atas)
Deria Motor
  • Tahap perkembangan awal kognitif kanak-kanak.
  • Pada peringkat ini, mereka mula mengenal keadaan sekeliling dengan menggunakan deria dan gerak balasnya.
  • Mereka tidak boleh berfikir tetapi boleh mengetahui benda yang wujud di persekitarannya.
Pra-operasi
  • Mereka mula mampu menggunkan bahasa yang mudah dan simbol untuk menggambarkan sesuatu.
  • Pada tahap ini, mereka tidak mampu lagi untuk berfikir mahupun membuat perbandingan.
  • Pemikiran mereka dikatakan terbatas kerana dipengaruhi oleh persekitaran semata-mata.
Operasi Konkrit
  • Pada peringkat ini, mereka mula dapat kenalpasti ciri-ciri bagi sesuatu objek dan boleh mengklasifikasikannya.
Operasi Formal
  • Mereka telah memasuki peringkat pemikiran abstrak.
  • Dikatakan mereka boleh berfikir serta membuat keputusan dengan sendirinya.
  • Malah boleh mengaitkan simbol-simbol matematik dalam menyelesaikan masalah secara logik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...